Bir fikir üzerine derinleşebilmek için olası tüm varyasyonları gözden geçirmek faydalı olacaktır. Bunun için kullanabileceğiniz en etkili tekniklerden biri eskiz (sketching)'dir. Bu bölümde sizlerle birlikte tasarım fikrinize hayat vermek için eskizlerden nasıl yaralanabileceğinizi inceleyeceğiz.

Bir tasarım fikrinin uygulamaya dönüştürülmesi her açıdan zorlu bir süreçtir. İzlemeniz gereken tek bir yol ve size yardımcı olması için önceden yapılandırılmış hazır kural setleri yoktur. Her proje özgün olmalıdır. Bu süreçte eskiz, bir tasarım problemine çözüm olabilecek yeni fikirler türetmeye çalışırken başvurabileceğiniz en hızlı ve etkili tekniklerden biridir. Kullanıcı deneyimi tasarımının fikir geliştirme aşamasının çok önemli, ancak çoğu zaman göz ardı edilen bir bileşeni olan eskiz; tasarımcıların çok sayıda fikri görsel olarak test etmesine olanak sağlar. Bunun yanı sıra üzerinde yoğunlaşılan bir tasarım fikrinin projedeki diğer paydaşlara (tasarımcılar, yöneticiler, müşteriler vb.) aktarılabilmesinde çok etkilidir.

ux-sketching.png

En ideal tasarım fikrinin ortaya çıkarılması; -bazen sonsuz gibi gözüken- birçok seçenek arasından en iyi olanını bulup, bir yapıya büründürme çabasıdır. Tasarımcı, olası tüm seçenekleri göz önünde bulundurmak ve ardından detayları tanımlayarak çözüme ulaşmak zorundadır. Tasarım sürecinin ilk aşamasında birçok fikir üretilir ancak bunlar tamamen şekillendirilemez ve bazı öğeler eksik kalır. Burada önemli olan, farklı yaklaşımları göz önünde bulundurmak ve çözmeye odaklandığınız tasarım problemi bağlamında hangisinin en iyi olduğuna karar vermektir.

Her eskiz özünde, bir çizim becerisi gerektirir. Başarılı bir çizer olmak tasarım fikirlerinizi daha rahat kağıda dökmenize aracılık eder. Şu an içinizden "... ama ben iyi bir çizer değilim" dediğinizi duyar gibiyim. Aslına bakarsanız ben de iyi bir çizer değilim, hiç olamadım :( Ama boş bir beyaz sayfaya fikirlerimi aktarabilmek için çok fazla pratik yaptım. Her ne kadar istediğim seviyeye henüz ulabildiğimi düşünmesem de, kafamda beliren bir fikri kağıda dökebilme anlamında önemli bir yol kat ettiğimi rahatlıkla söyleyebilirim. Eğer sizde iyi bir çizer olmadığınızı düşünüyorsanız hemen bu tekniği kullanmaktan vazgeçmeyin, deneyin! Size söz veriyorum kendinizi ifade etmenin yepyeni bir boyutunu keşfedeceksiniz.

Bir eskiz oluşturmak için size gereken minimum araç seti kağıt ve kalemdir. Dijital yada basılı bir materyal olması tamamen sizin kişisel tercihiniz. Ben çoğu durumda; çizim tableti (Wacom Cintiq) ve tablet (microsoft Surface Pro) gibi dijital araçları tercih edenlerdenim. Favori eskiz uygulamam ise Sketchbook.

Hızlıca profesyonel eskizler yapabilmek için becerikli bir ele ve özgüvene ihtiyacınız var. Neyse ki, UX/UI söz konusu olduğunda, yalnızca en temel şekilleri çizmede iyi olmanız çoğu zaman sizi kurtaracaktır. UI eskizlerinde kullanacağınız bileşenlerin tamamı, çizgilerin ve temel şekillerin farklı formlardaki birleşimidir. İşin püf noktası; çizgilerin akıcı ve pürüzsüz olmasında.

ux-sketching-elements.png

Birçok tasarım alanında olduğu gibi UX/UI projelerinde de, ilgili paydaşların kolayca ve ek bir açıklamaya ihtiyaçları olmadan eskizlerinizi anlamlandırabilmesi için arayüzü bileşenlerinin belirli formlarda ve bazı kurallar çerçevesinde çizilmesi gerekir. Web ve mobil uygulamalar kapsamında deneyimlerinizi temel alarak kendi özgün arayüz kütüphanenizi geliştirebilirsiniz.

Unutmayın! Eskiz oluştururken amaç tüm detayları barındıran nihayi bir tasarım oluşturmak değil, kafanızdaki fikirlere hızlıca bir form kazandırmaktır.

Bu bölümde sizlerle, UX/UI tasarım fikirlerimize hayat vermek için eskizlerden nasıl faydalanabileceğimiz üzerine sohbet ettik. Bir sonraki bölümde görüşmek üzere...

En son değiştirme: Pazartesi, 21 Temmuz 2025, 10:00 ÖÖ