Modül 6
Değerlendirme ve Geleceğe Bakış
Katılımınız ve katkılarınızla dersimiz çok keyifli bir süreç olarak tamamlandı.
Bu dersin ilk hazırlandığı 2017 yılında yazılan aşağıdaki kapanış yazısını, yaşadığımız COVİD-19 kriz sürecinde yaşanan gelişmeler ışığında okumanızı diler, derse gönülden katılımız için teşekkür ederim.
Yüksek Öğretimde Dijital Dönüşüm dersine katılımınız ve katkılarınız için teşekkür ediyoruz.
Yüksek öğretimin klasik işlevleriyle başladığımız dersimizde "dijital çağ" olarak adlandırdığımız ve özellikle 2000’li yıllardan sonra hız kazanan teknolojik gelişmelerin yüksek öğretime yansımalarını ele almaya, örneklemeye çalıştık.
Dersimizi kapatırken, ilk dersimizde başında 5N1K soruları ile ortaya koyduğunuz geleneksel yapı ve işleyişin, bir kısmını ele aldığımız ve örneklediğimiz değişim ve dönüşüm eğilimlerinin uzantısı olarak nasıl değişeceği, ya da değişip değişmeyeceği konusunda bir görüşünüzün oluştuğunu tahmin ediyoruz.
Sadece yüksek de değil eğitimin tüm kademeleriyle ilgili olarak dünyanın da gündeminde olan bu soruyla ilgili olarak çok sayıda çalışma, görüş, rapor vb. kaynağa erişmek mümkün. Bu nedenle bu soruya yanıt vermek yerine sayısız örneklerden birisi ile dersimizi kapatmak istiyoruz.
“Anfiler nesli tükenmiş kuş olmaya doğru gidiyor - Lecture theatres to go the way of the Dodo“ şeklinde çevirebileceğimiz bir makalede yer alan bazı görüşler:
National University (Avustralya) Rektör Yardımcısı Ian Young:
Öğrenciler artık derslere girmiyor... Kampüse dayalı eğitim değişime yolunda. Büyük anfiler, şu anda ölü değilse bile , kayboluyor ..... Bir öğrenci çevrimiçi materyale erişmek varken neden kampüse gelip 300 öğrenciyle pasif bir şekilde dersi izlesin ki?" ….Bu, üniversiteler tarafından bir tehdit değil, bir fırsat olarak görülmelidir. ….İçeriğin çevrimiçi ortama aktarılması bize, eğitimin küçük gruplarda ve öğretici desteğiyle - yapılmasını sağlayan daha zengin bir ortam sunuyor, eğitimin belki de geçmişte olduğu gibi yapılma imkanı sunuyor-
University of New England Rektörü Jim Barber:
“Çok az istisna dışında öğrencilerin kampüste yapabilecekleri şeylerin hepsini NBN* aracılığıyla yapabilecekler…. Geleneksel kampüsün yerine, UNE'nin Future Campus** uygulaması gibi, internet üzerinden bağlanan aktivite noktaları göreceksiniz; bu, çok yüksek teknolojiden yararlanan formel olmayan bir öğrenme alanı olacak…. içeriğin çevrimiçi olarak sunulmasına yönelik eğilimler olmakla birlikte, kampüsler özellikle öğrenmeyi günlük olarak gerçekleştirmeye dönük fiziksel disipline ihtiyaç duyan genç öğrenciler için önemli olarak kalmaya devam edecektir…. Sosyal çevrenizle kısa sürelerle sosyal arkadaşlarını çevrimiçi etkileşim kurmak bir şey, bir dersin zor koşullarını yerine getirmek ve bunu yapmak için disipline sahip olmak başka bir şey."
* Ulusal Geniş Bant Ağı (NBN ™) Avustralya’da mevcut geniş bant altyapısını daha hızlı ve daha güvenilir bir geniş bant hizmeti ile değiştirmek için fiber optik, sabit kablosuz ve uydu altyapısını devreye sokulduğu proje .
https://theconversation.com/lecture-theatres-to-go-the-way-of-the-dodo-9893
**Bknz University of New England Future Learn sitesi
https://www.une.edu.au/study/study-centres/futurecampus-parramatta
Last modified: Friday, 18 July 2025, 3:40 PM