İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ek bir okuma parçası aşağıda verilmiştir. Bu okuma parçasını okumanız konuyla ilgili bilginizi daha geniş bir yelpazeye yayacaktır.

Sistem yaklaşım nedir?

 

Sistem yaklaşımı olarak bilinen bu yeni düşünce tarzı biyolog Von Bertalanffy’nin 1920’lerde başlattığı "genel sistem teorisinden" kaynaklanmaktadır. Böyle bir yaklaşımın amacı, yönetim olayının ve birimlerinin birbirleriyle olan ilişkilerini ve bu ilişkilerin niteliğini incelemek, belirli bir birimdeki gelişmelerin diğer birimler üzerindeki etkilerini araştırmak; kısaca, yönetim olaylarını başka olaylarla ve dış çevre şartları ile ilişkili olarak incelemektir.


1. TANIMI:


Bir sistemi, belirli parçalardan (alt birimlerden, alt sistemlerden) oluşan, bu parçalar arasında belirli ilişkileri olan bu parçaların aynı zamanda dış çevre ile ilişkisi olan, bir bütün olarak tanımlamak mümkündür.

Yönetimde sistem yaklaşımı denildiği zaman, yönetim olaylarını ve bu olayların cereyan ettiği birimleri birbirleri ile ilişkili bir şekilde ele alan yaklaşım anlaşılmaktadır. Başka bir değişle sistem yaklaşımı, organizasyonu çeşitli parçalar, süreçler ve amaçlardan oluşan bir bütün olarak ele alır. Örneğin organizasyon sistemini oluşturan parçalar olarak insan unsuru (çalışanlar), makineler, maddi kaynaklar, görevler (görev tanımları), formal yetki ilişkileri, küçük informal guruplar sayılabilir. Bütün bu parçalar organizasyonun amacını gerçekleştirmek üzere, haberleşme ve karar verme süreçleriyle birbirlerine bağlanmış bulunmaktadır. Dolayısı ile organizasyon ana sistemdir. Bu sistem birbirleriyle ilişkili ve karşılıklı bağımlı alt sistemleri içermelidir. Yönetimsel davranışta esas olan bu karşılıklı ilişki ve bağımlılıktır.

Yönetimde Sistem Yaklaşımının Nedenleri: Yönetimde sistem yaklaşımını gerektiren iki neden vardır.


a) Örgüt yapılarının gittikçe karmaşıklaşması ilk nedendir. Bu karmaşıklığa;
- Teknolojik gelişmeler
- Örgütle çevre arasında artan ilişkiler.
- Ürün çeşitliliği ve ürünlerin piyasa ömürlerinin kısalması neden olmaktadır.


b) Yönetim alanındaki yeni gelişmeler ise ikinci neden olarak sistem yaklaşımını gerektirmiştir.
- Bilgi-geri besleme (information-feedback ) teorisi.
- Geliştirilmiş karar verme süreci
- Yönetim bilimi tekniklerindeki gelişmeler.
- Elektronik bilgi işlem makineleri.
şeklinde sıralıya biliriz.

Yönetimde Sistem Yaklaşımını Kullanmanın Yararı: Bir defa böyle bir yaklaşım klasik yönetim teorisini katılığı ve kapalılığından kurtulmak için gerekli olmuştur. böyle bir yaklaşım organizasyonlara esneklik sağlamış ve organizasyonları daha kapsamlı bir şekilde ünitelemek mümkün olmuştur. Ayrıca böyle bir yaklaşım Neo Klasik Yönetim Teorisinin bulgularını daha etkin bir şekilde uygulamaya olanak sağlamıştır.

2. SİSTEM YAKLAŞIMI İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE SİSTEME İLİŞKİN ÖZELLİKLER:


a) Sistem ve Alt Sistemler: Bir sistem çeşitli parçalardan oluşmaktadır. Bu parçalar alt sistem olarak adlandırılmaktadır. Örneğin organizasyonda "personel yönetimi" bir sistem olarak ele alınır.

Kaynak: https://www.sabah.com.tr/egitim/2017/02/05/sistem-yaklasim-nedir (11.7.2018).

Last modified: Wednesday, 23 July 2025, 12:01 PM