Dersi Tanıyalım
Eleştirel Medya Okumaları, tarihsel olarak geniş bir literatüre sahip olan önemli bir akademik çalışma alanıdır. Dördüncü kuvvet olduğuna dair genel kabul ve işlevlerine yönelik olumlu bakış açısının aksine, medyanın, kapitalist üretim biçimi ve sahiplik yapısı çerçevesinde biçimlendirilmiş ve tüketim endüstrisinin başat bir aktörü olarak eyleyen bir yapı olduğunu iddia eden eleştirel bir içeriğe sahiptir. Bu okuma biçimleri, öbürü ile birlikte medyanın tarihini, günümüz medyasının işleyiş biçimini ve medya çıktılarını anlamak için işlevsel bir bağlam sunabilir. Bu genel amaç çerçevesinde, tarihsel sıra ile dersin şu öğrenme amaçlarını içerdiğini söylemek mümkündür:
- Kitle iletişimi, kitle kültür ve eleştirel medya okumalarının temeli sayılabilecek tarihsel tartışmalar ve yaklaşımlar (Gramsci ve Hegemonya, Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi, Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları) ile ilgili bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
- Eleştirel Medya Okumaları literatürü açısından, tarihsel olarak oldukça önemli bir yere sahip olan İngiliz Kültürel Çalışmalar okulu ile ilgili bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
- Eleştirel Medya Okumaları tartışmalarına katkı sağlayan bir başka yaklaşım, medyanın eleştirel ekonomi politiği ile ilgili bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
- Eleştirel Ekonomi Politik tartışmaları iki farklı yönelime sahiptir. Birincisi araçsalcı olarak adlandırılan Amerika’daki eleştirel ekonomi politikçiler (Schiller, Smythe, Herman ve Chomsky); ikincisi ise yapısalcı olarak adlandırılan Avrupa’daki eleştirel ekonomi politikçilerdir (Golding, Murdock, Garnham ve Mattelart). Bunların medya ile ilgili okumalarının bilinmesi amaçlanmaktadır.
Last modified: Wednesday, 23 July 2025, 10:24 AM